hits

The power of the mind

Ja, noe svevende å skrive «ikke undervurder tankene dine», men les innlegget, så vil du forhåpentligvis forstå hva jeg mener.

Folk har forskjellige mål med treningen, det er helt fair! Men, har du konkrete mål, være seg styrke, muskelvekst eller annet bør/skal/må/burde du være tilstede i treningen!

 

Jeg var på foredrag holdt av Martin Norum i høst, der han poengterte viktigheten av å tenke at øvelsene skal gjøres så raskt som mulig, selv om belastningen er så tung at bevegelsen ikke går raskt, skal du tenke/ha det som intensjon. Dette belyste han også viktigheten av i den nyeste boken han har skrevet «Sterkere, fra trent til veltrent» (1), spesielt om maksimal styrke er målet med treningen (for øvrig anbefalt lesning).

 

Jeg syns dette var veldig interessant og bestemte meg for å søke litt rundt dette temaet, hvor mye tankene og tilstedeværelsen teller ved treningen..

En studie, med en ikke mindre fengende tittel enn «The power of the mind: the cortex as a critical determinant of muscle strength/weakness » (2),  var veldig interessant.

Her skulle 2 grupper immobilisere håndleddet i 4 uker. Den ene gruppen skulle kun immobilisere håndleddet og den andre gruppen skulle immobilisere men samtidig gjøre mentale tanker/innbilte treninger/muskelaktiveringer av det immobiliserte området. Denne gruppen skulle gjøre kraftige mentale muskelaktiveringer 5 ganger i uken. Altså ikke fysisk gjøre det, men tenke at de faktisk gjorde det.

Ved studiestart var det ingen nevneverdig forskjell i styrke.

Musklene de tenkte de skulle trene var håndleddsfleksorer, musklene du bruker når du klemmer rundt noe eller fører håndflaten mot deg når du ser på håndflaten.

IMG_5561

Instruksene de fikk var å gjøre 52 mentale/tenkte maksimale muskelkontraksjoner for underamrsfleksorer i et stille rom. De mentale kontraksjonene skulle vare i 5 sekunder etterfulgt av 5 sekunder hvile. Treningen ble delt opp i 4 sett på 13 repetisjoner med 1 minutt hvile mellom settene. De ble også instruert i å hvile helt mellom repetisjonene og maksimalt aktivere musklene i hodet når de skulle gjøre den tenkte treningen, men ikke selve musklene. Det ble passet på at det fysisk ikke skjedde muskelkontraksjoner via emg-målinger på underarmsfleksorene.

 

Og hva viste dette?

 

Ved studiestart var det, som nevnt tidligere, ingen tydelig forskjell i styrke.

Begge gruppene mistet naturlig nok noe styrke og viljestyrt muskelaktivering, men det var tydelig forskjell i gruppene. Gruppen som gjorde tenkte/mentale,kraftige, muskelaktiveringer hadde en tydelig mindre svakhet i muskulaturen og  viljestyrte muskelaktiveringer. Dette er spennende, at ved å bare tenke at du trener, så vil du kunne påvirke muskulaturen din.

 

Nå skal man ikke automatisk dra den konklusjonen at man blir sterkere av å sitte i sofaen å tenke at man trener en frisk velfungerende kroppsdel, det tror jeg absolutt ikke er realistisk, men for å forsterke viktigheten av å være tilstede i treningen kan denne studien være fin.

For andre, pre og postoperativt (før og etter operasjon), under lengre perioder med immobilisering kan også dette være verdifullt. Da gjerne før/under/etter immobilisering f.eks ved korsbåndskader, skulderskader, hofteskader, håndleddskader osv, så kan det å bare tenke at du faktisk trener området ha en positiv effekt på muskulaturen, styrken og rehabiliteringen.

Forhåpentligvis/kanskje finnes det en overføringsverdi til de som har gått med langvarige smerter og immobilisert en kroppsdel over en periode, da kan muligens en start være mentale muskelaktiveringer av området.. Kun en tanke fra meg, ingen konklusjon..

Som sagt, altfor kraftige konklusjoner skal ikke automatisk dras, men når vi ser på det  boken «Sterkere, fra trent til veltrent» viser og hva denne studien viser, så skal du iallfall ikke undervurdere det å være tilstede på trening!

Så, kort oppsummert..

Vær tilstede i treningen, visualiser bevegelsen og tenk at du skal gjøre bevegelsen så raskt du kan, dette kan ha en positiv effekt på treningen din.

 

 

Mvh Naprapat og personlig trener Lars Herbert Nordgård
herbert@kropp.no
www.kropp.no
www.naprapatsenteret-moss.no

 

  1. Norum, M. Christensen, B. 2017. Sterkere, fra trent til veltrent. Gyldendal Norske forlag.
  2. Clark BC, Mahato NK, Nakazawa M, Law TD, Thomas JS.  The power of the mind: the cortex as a critical determinant of muscle strength/weakness. J Neurophysiol. 2014 Dec 15;112(12):3219-26. doi: 10.1152/jn.00386.2014. Epub 2014 Oct 1.

 

By | 2017-05-19T12:39:54+00:00 februar 14th, 2017|0 kommentarer

About the Author:

Herbert Nordgård
Naprapat og personlig trener. Driver/eier av Naprapatsenteret i Moss siden 2011. Startet www.kropp.no i 2015 med målet om å være en informasjonskanal for mennesker med interesse for kropp og trening. Tilbyr tradisjonell naprapati, personlig trening, trening/kostholdsplan, ulike kurs/workshops og oppfølging via nett.