hits

Oppfølger til forrige innlegg om ryggen

Det har dukket opp noen spørsmål angående ryggen, bevegelse og trening etter mitt forrige innlegg om ryggen og hvor glad den er i bevegelse ( http://kropp.no/du-bruker-vel-ikke-ryggen-til-a-lene-deg-fremover/ ).

Flere har spurt om f.eks markløft og krum av ryggen. Nei, jeg anbefaler deg ikke å løfte markløft med full krum av ryggen, akkurat som jeg ikke ville anbefalt deg å starte en stående bicepscurl med å hente kraft fra ryggen, ikke fordi det er farlig, men fordi det er «teknisk feil».

Markløft er en meget bra øvelse, og ja, det er visse «regler» man bør forsøke forholde seg til, men noen har en mer krum rygg enn andre, noen har lenger armer enn andre, noen har lenger lårbein enn andre, mennesker er bygd opp forskjellig, derfor vil ikke alltid en øvelse se lik ut fra person til person.

Ser du en som løfter maksløft i f.eks markløft vil nesten alltid ryggen krumme seg litt, farlig? Nei, det er ikke farlig å krumme ryggen litt ved markløft, men jeg vil anbefale utenom maksløft (også ved maksløft, men det er meget vanskelig) å forsøke å holde ryggen stabil da dette setter større krav til teknikken og musklene, det er kanskje tyngre, men la hele kroppen få tilpasse seg øvelsen og økt belastning over tid, så vil både ryggen og kroppen gradvis styrkes.

Ved knebøy vil også teknikken variere fra person til person. En person med lange lårbein vil ha en annen teknikk enn en med korte lårbein, men det er antagelig helt naturlig for den med lange/korte lårbein.

Er en teknikk «helt feil», så er det ikke feil å prøve å korrigere utførelsen så den blir mer korrekt, men det vil alltid være forskjeller fra person til person. Er du usikker på teknikk og utførelse av en øvelse vil jeg anbefale deg å spørre en fagperson.

 

Innlegget jeg skrev om ryggen og bevegelse var primært ment mot de som tror at ryggen ikke tåler dagligdagse ting, som å lene seg frem å knyte skolisse, plukke opp en penn fra gulvet, sitte med litt dårlig holdning, men det har også en overføringsverdi til trening. Man vet at trening/bevegelse er en av de beste «medisinene» mot ryggplager. Så, tren, beveg deg, krum ryggen, spenn opp ryggen, len deg frem, bøy i hofter.. Bevegelse er bra!

 

 

Mvh Naprapat Lars Herbert Nordgård

herbert@kropp.no

www.naprapatsenteret-moss.no

 

By | 2017-05-19T12:39:55+00:00 februar 22nd, 2016|0 kommentarer

About the Author:

Herbert Nordgård
Naprapat og personlig trener. Driver/eier av Naprapatsenteret i Moss siden 2011. Startet www.kropp.no i 2015 med målet om å være en informasjonskanal for mennesker med interesse for kropp og trening. Tilbyr tradisjonell naprapati, personlig trening, trening/kostholdsplan, ulike kurs/workshops og oppfølging via nett.