hits

Tror du ryggen din er glad i bevegelse?

Sett en ape som er redd for å lene seg frem?

 

Du har kanskje hørt det før? Du må passe på ryggen din, ikke len deg fremover.. Hvis du hører nok ganger at du er stygg så begynner du kanskje å tro det? Eller om du ofte nok hører at du er dum, så begynner du muligens å tvile på din egen intelligens? Hvis du hører, eller kanskje leser det i en av landets store aviser, at du må være forsiktig med ryggen din og at det er skadelig å lene seg frem, så begynner du kanskje å tro på det?

«Dersom du lener deg frem øker du trykket på virvlene og skivene med x antall kilo»

Dette er en veldig gammel og forhåpentligvis veldig utdatert  biomekanisk tankegang!                     Matte + rygg = usant! Du kan ikke sammenlikne ryggen din med et dårlig mattestykke!

Så, for å forebygge eventuelle fremtidige ryggplager, så slutter du å bevege deg på en naturlig måte som du alltid har gjort og ryggen tidligere har satt stor pris på. Den er glad i å brukes, den styrkes av å brukes.

Vi kan ta litt kort anatomi rundt korsryggen for å vise at den faktisk er bygd for å brukes.

Leddene i korsryggen din er bygd opp på følgende måte:

Leddene står 90 grader mot horisonatalplanet og 45 grader mot frontalplanet.                                 Dette sier deg kanskje ikke så mye, men enkelt forklart, måten ledene dine er lagd på i korsryggen er lagd på den måten av den bevegelsen du faktisk har mest av er fleksjon (altså, lene deg frem). Er det ikke da ganske sannsynlig at det er helt greit å bruke den bevegelsen du har fått? For, om du føler at en muskel er kort, så vil du kanskje forsøke å tøye den? (Tøying og effekten av det og hva det kan brukes for/mot er et helt annet tema, men veldig mange tøyer om de føler at en muskel er stiv). Hva ville da vært veldig fornuftig å gjøre om du følte ryggraden din var stiv? Jo, tøye og bevege på den vil være en veldig god start.

IMG_1642

Vi kan også skal ta litt anatomi rundt musklene i korsryggen. De fleste, om ikke alle, har som funksjon å holde ryggen oppreist, bøye den til siden og/eller rotere på den, så hvordan skal du ta tøye den? Lene seg frem eller rotere er en veldig god start.. Dette er små og korte (ikke spente, men anatomisk korte) muskler som tåler mye og høy belastning.

Du har også flere leddbånd som stabiliserer ryggraden din, ryggraden din er sterk og tåler belastningen, den elsker belastning og bevegelse!

Vi fortsetter med litt anatomi:

Du har nå lest at leddene står sånn at de helt fint tåler å lene seg frem. Hva med de andre bevegelsene?

Det sies at man har ca 10 grader rotasjon totalt i korsryggen (de 5 nederste ryggvirvlene), 5 grader til hver side , ikke veldig mye. Hadde det da ikke vært veldig bra om du greide og beholde de gradene du har? Jo, det tror iallfall jeg!

Sidebøy/lateral fleksjon (bøye seg til siden) er også en bevegelse du fint kan gjøre med ryggen din.

Det kan også nevnes at mellomvirvelskivene dine i korsryggen er 3 ganger tykkere enn f.eks i nakken. så de tåler masse belastning!

Det var litt anatomi, nå litt resonering..

Kroppen vår har fra uendelig lang tid tilbake vært utrolig bra til å tilpasse seg verden, omgivelsene, miljøet osv.. Dersom ryggen din var svak eller ikke skapt for å brukes, ville du antageligvis ikke hatt mulighet til å bevege den på den muligheten du har i dag!

Tenk før i tiden hvor alt av arbeid var kroppsarbeid, man hadde ikke jordbruksmaskiner, datamaskiner eller andre typer maskiner, man brukte kroppen, man styrket opp kroppen!

 

«Før i tiden trengte man hvile etter arbeid, nå trenger man trening»

 

Det sies at vi stammer fra apene.. Hvordan beveger en ape seg? Redd for å bruke ryggen? Redd for å lene seg frem? Står til med på alle fire noen ganger med full krum av ryggen. Aper er gærne.. Aper har nok heller aldri hørt at de må passe på ryggen sin!

Sett på ekstremsporten langrenn? Sitter fremoverbøyd i hockey. Eller når de staker maks, tenk på kraften de skaper der, med kroppen krummet frem!

Eller de som driver med roing! Frem med full krum av ryggen for å hente kraft!

Om du nå tenker at disse er jo godt trent mennesker, så tenker jeg følgende: a) veldig god grunn til å komme i gang med treningen, eller b) veldig god grunn til å fortsette med treningen!

 

Mitt ønske er at du skal forstå at ryggen og kroppen din er skapt for å brukes og beveges. Den blir sterkere av bevegelse, ikke svakere. Det finnes ingen garantier eller vidunderkurer for å unngå få vondt i ryggen, de aller fleste, om ikke alle, kjenner at det har en rygg en eller flere ganger i løpet av livet. Men en god start er å bruke den, stole på den. Den tåler veldig mye!

Jeg forstår om du synes paralellen til aper er merkelig, men det var for å sette det litt på spissen.

Dersom du i dag føler du ikke alltid kan stole på ryggen eller føler ubehag ved å lene deg frem bør du begynne å bevege deg og utfordre ryggen mer og mer! Dette vil naturlig nok føles rart og du vil kanskje føle deg litt stiv og støl i begynnelsen. Akkurat som jeg ville gjort om jeg gjorde en aktivitet jeg ikke er vant til. Men jeg lover deg, ryggen og kroppen din har godt av det!

 

 

Mvh Naprapat Lars Herbert Nordgård

herbert@kropp.no

www.naprapatsenteret-moss.no

 

By | 2017-05-19T12:39:59+00:00 februar 8th, 2016|0 kommentarer

About the Author:

Herbert Nordgård
Naprapat og personlig trener. Driver/eier av Naprapatsenteret i Moss siden 2011. Startet www.kropp.no i 2015 med målet om å være en informasjonskanal for mennesker med interesse for kropp og trening. Tilbyr tradisjonell naprapati, personlig trening, trening/kostholdsplan, ulike kurs/workshops og oppfølging via nett.