hits

Den akutte ryggen!

Om ikke daglig, men ukentlig kommer den akutte ryggen.

«Jeg har fått akutt vondt i ryggen, kan du hjelpe meg?»

Googler du «akutt lumbago» får du 11800 treff, prøver du «akutte ryggsmerter» vil du få 43900 treff, med andre ord veldig mange treff og veldig mye forskjellig informasjon!

Her skal jeg prøve å forklare og samle litt informasjon jeg anser som relevant.

 

Pasienten kommer ofte veldig smertepåvirket, gangen er hos mange unormal, en lateral eller anterior tilt (overkroppen tilter/henger til siden eller fremover) er heller ikke unormalt.

Noen opplever dette ved jevne/ujevne mellomrom, noen har aldri hatt vondt i ryggen før, men man antar at 80-90% av befolkningen opplever smerter i nedre del av ryggen en eller annen gang i løpet av livet.

Symptomer:

Som nevnt er man ofte ganske smertepåvirket, det er vanskelig å finne en smertefri posisjon, smertene sitter i nedre del av ryggen, kanskje med stråling ned mot rumpeområdet og baksiden lår, sjelden oppover i ryggen.

Noen kan oppleve huggende smerter i visse posisjoner, andre har konstant ubehag.
Smerte når du hoster eller nyser kan du også ha.
Smertestillende kan i noen tilfeller ta noe av den verste smerten, men greier du deg uten er det å anbefale!

Årsak og hva er det som gjør vondt:

Vi hører ofte veldig forskjellige historier. «Jeg bare våknet med det og ble verre og verre utover dagen»

«Jeg skulle bare løfte noe, så smalt det»
«Var på trening og kjente det strammet seg litt og når jeg ble kald ble det helt stivt»

Så, en spesifikk årsak er det ikke alltid, og selv om mange kan relatere det til et løft eller liknende, så er det nok ikke sånn at det alltid er løftet som gjorde det, men at det troligvis har vært litt murring en periode, så fikk løftet «glasset til å renne over»

Hva som gjør vondt er ikke alltid like lett å si. Det antas at det er flere strukturer som til sammen gir en ganske solid smerte. Ofte er det sannsynligvis en kombinasjon av diskogen (mellomvirvelskivene), vertebrogen (ryggvirvlene) og muskulært. Dette i kombinasjon kan gi en veldig kraftig smerte!
Det er altså ikke et bekken som har «hoppet ut av ledd» eller en hofte som har «vridd seg ut»!

Behandling:

Pasient kommer ofte inn med håp/ønske/drøm/forventning om en mirakelbehandling som «retter opp» alt.
Erfaringsmessig er det sjelden lurt å legge seg ned på benken i en lang periode med f.eks massasje. Da kan jeg nesten love deg at du ikke kommer opp fra benken igjen!
Noen kan ha effekt av manipulasjon (knekking/justering/korigering kjært barn har mange navn).
Den manipulasjonen må ikke nødvendigvis skje i nedre del av ryggen, men ved å løsne litt høyere opp i ryggen kan man føle seg litt «rettere» og dermed gå og belaste kroppen på en litt mer normal måte.

Man kan også gå inn å manipulere i nedre del av rygg/bekken om man har utelukket en alvorlig patologi.
Har jeg brukt manipulasjonsbehandling selv?
Ja!
Virker det?                                                                                                                                                     Ofte!
Alltid?                                                                                                                                                               Nei!
Verdt et forsøk?
Vurderingssak!
Lett triggerpunktsbehandling kan oppleves lettende.
Varme/kulde?
Jeg vil anbefale å holde området varmt! Legger du en strikk i fryseren og prøver å strekke den, vil den ikke være veldig tøyelig, holder du området varmt vil du kanskje kunne ha en økt blodsirkulasjon i området og føler at det gjør det enklere å bevege deg! For, bevege deg er den beste medisinen!
Noen er så smertepåvirket at de ikke greier å gå, men greier du bevege deg, så beveg deg!
Det er viktig å forstå at dette i de aller fleste tilfeller er helt ufarlig, men fryktelig vondt.
Ikke vær redd for å bevege deg! Kroppen er faktisk veldig glad når du bruker den!
Finner du avlastende/mindre smertefulle posisjoner, kan dette være bra.

Prognose:
Prognosen på den akutte ryggen er god!
De fleste er tilbake til hverdagen smertefrie og velfungerende FØR de evt får tatt et bilde.
Tar du da et bilde, vil du nok ikke bli veldig mye klokere, heller det motsatte og med en beskjed om at du har begynnende slitasje (ja, de fleste rygger over 30 år viser statistisk slitasje, og dette er ikke alltid, heller sjelden, forenelig med smerte når det kommer til ryggplager)
Et normalt forløp på den akutte ryggen er ofte 1-3 uker.
Du blir heller ikke varig «skjev» av en akutt lumbago!

Rask tilbakegang til normal aktivitet og arbeid er å anbefale!
Ca 1% av de som opplever akutt lumbago utvikler langvarig plager.
Så, bruk kroppen din og gjør dagligdagse ting så fort som mulig, ikke bli en av de 1 prosentene!

Kort oppsummert:

Oppsummert kan det sies at den akutte ryggen er veldig vondt, men også de de aller fleste tilfellene helt ufarlig. Du har troligvis ikke ødelagt noe, ikke fått noe ut av ledd eller en skive som har «sklidd ut».
Du gjør veldig lurt i å bevege deg så mye som mulig, samtidig som du bør strekke deg etter å være tilbake i den normale hverdagen så fort som mulig.

Husk, kroppen er lagd for å brukes, bruk den og bruk den riktig, ikke missbruk den!

PS: Skulle du opplever problemer med blære/tarmfunksjon kontakt lege/legevakt!

Dette var den akutte ryggen.

Følg med, for snart kommer Fysioterapeut Espen Holm fra Impuls helse med et svært godt innlegg om den «langvarige ryggen».

MVH Naprapat Herbert Nordgård, naprapatsenteret i Moss

www.naprapatsenteret-moss.no

Kilder:
-Ryggen skrevet av Tycho Tullberg og Björn Branth, 2010
-Idrettsskader, skrevet av Roald Barh, Sverre Mehlum og Tommy Bolic, 2 utgave 2006
www.nhi.no, http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/muskel-skjelett/lave-ryggsmerter-2721.html

By | 2015-11-30T18:41:37+00:00 november 26th, 2015|0 kommentarer

About the Author:

Herbert Nordgård
Naprapat og personlig trener. Driver/eier av Naprapatsenteret i Moss siden 2011. Startet www.kropp.no i 2015 med målet om å være en informasjonskanal for mennesker med interesse for kropp og trening. Tilbyr tradisjonell naprapati, personlig trening, trening/kostholdsplan, ulike kurs/workshops og oppfølging via nett.