hits

Ankelmobilitet

#Squattilyoudrop

Det kan skrives veldig mye om knebøy.
Selv har jeg et veldig ambivalent forhold til det, et hat å komme i gang, fantastisk når du vel er ferdig!
Men, mange føler selv de sliter med bevegligheten i ulike ledd og at dette er en begrensende faktor for å faktisk gjøre knebøy. Noen velger å droppe øvelsen, noe jeg absolutt ikke synes man bør, gjør heller noe med begrensningen!

Her kommer noen tips du gjerne kan prøve om du føler ankelleddet er begrensende for deg

 

Kne-til-vegg
Still deg opp med ansiktet mot veggen, len deg fremover som vist på bildet, samtidig som hælen er i kontakt med underlaget.
Marker ut med en liten tapebit den maksimale avstand du greier å treffe veggen med kneet.
Ta så foten 2 cm bak den markerte tapen og len deg fremover med mål om å treffe veggen, pass på at hælen ikke letter fra underlaget!
Hold i 15 sekunder x3 og gjenta 3 runder.

JJGH0393

 

 

Variant nr 2

Den neste øvelsen er relativt lik den over, men jeg opplever at folk synes den ene er vanskeligere enn den andre å utføre, så her har du et alternativ til.

Sitt som vist på bildet/video, press/len deg fremover,samtidig som du stabiliserer foten både foran og bak med hender.
Hælen skal ikke forlate underlaget!

 

QZHY1545
Dersom du ønsker å bruke begge øvelsene, kan et alternativ her være å utføre en mer «gyngende» bevegelse på øvelse nr 2. Len deg frem til du kjenner at hælen nesten forlater underlaget, gå tilbake, len deg fremover igjen til hælen nesten forlater underlaget og gå tilbake.
Gjenta dette 20 repetisjoner og 3 runder.
Fungerte noen av disse for deg?
Har du selv noen tips på ankellmobilitet?

 

MVH Naprapat Herbert Nordgård

www.naprapatsenteret-moss.no

By | 2017-05-19T12:40:00+00:00 november 26th, 2015|0 kommentarer

About the Author:

Herbert Nordgård
Naprapat og personlig trener. Driver/eier av Naprapatsenteret i Moss siden 2011. Startet www.kropp.no i 2015 med målet om å være en informasjonskanal for mennesker med interesse for kropp og trening. Tilbyr tradisjonell naprapati, personlig trening, trening/kostholdsplan, ulike kurs/workshops og oppfølging via nett.